Головна » Статті » Вчителям » Тиждень хімії |
І мутніє, і шипить.На дно сідає і кипить. і тріскотить, і так зникає. Вгадай коли таке буває? (під час хімічних реакцій) Цікавий час хімії «Дива власними руками»Вступне слово вчителя: Дорогі діти! Сьогодні ми зібралися для того , щоб подивитися цікаві досліди, які підготували нам учні 8-го класу. Ваша задача полягає в тому, щоб ще раз впевнились в тому , що хімія не тільки важка наука, але і дуже цікава. Певна річ, в хімії, як і в іншій науці , важко і цікаво. Але цікаво і важко – це те, що потрібно думаючий людині, щоб розум наш не знаходився в бездіяльності та в лінощах , а постійно працював і працював. А зараз приступаємо до чудес. Виходять 4 учні. 1 – учень. Спекотно тут. Я хочу пити. У кого б води просити? 2 – учень. Я б не проти, щоб у воду Пропустили це-о-два, Вийшла б всім уже відома Найсмачніша газ-вода. 3 – учень. Ой, а я люблю солодку Воду пити залюбки! Дали б ви мені сиропу До смачної газ-води. 4 – учень. Що вода! Вона усюди: У морях і у ставках. Краще всього, кажуть люди, Нам попити молока! Виходить 5-учень. У нього в руках велика колба з рідиною. 5 – учень.( Підходить до кожного учня, примовляючи, і наливає рідини з колби) До учнів: Чудеса мені під силу, Бо я хімію люблю. Підставляйте склянки швидше Примхи всіх задовольню. Діти підставляють склянки, в яких є необхідні реактиви. 5-й учень з колби наливає кожному те, що він просив і говорить кожному учню: Ось вода, ось газировка Ще й з сиропом – смакота! Візьміть, діти, для здоров’я І скляночку молока. Щоб усе це пояснити, хімію вам раджу вчити. І наука непроста Вам відкриє чудеса!
( Учні роблять вигляд, що хочуть випити вміст склянок.) 5-й учень Стоп, зачекайте . Ви , будь ласка, не пийте ні сиропу, ні води. В цьому кабінеті є серйозні заборони. Запам’ятайте друзі: тут не можна їсти, пити. 5-й учень продовжує: Перше чудо здійснилося. Що в стаканах знаходилось? Коли учні не відповідають, то ведучі пояснюють. 1-й – В мене склянка пуста. 2-й – В мене в склянці сода. 3-й – Разом з содою метилоранж. 4-й – В моїй склянці барія хлорид. 5-й – А у мене у колбі була сульфатна кислота. Всі учні уходять. Виходить 3-й учень. 3-й – В чудесах хімічних я вже могутній, без вогню і сірників розведу вогнище. Покладу скіпок-дров, візьму в руки ватку, спиртом намочу, на вогнище нею капну: гори! Я так хочу. Вогнище загорається. 3-й учень – Я відкрию свій секрет. Під костром я сховала запалювальну суміш. 3-й уходить. Виходить 1-й учень. 1-й – У мене спокійний дослід, без вогню і полум’я. Я зануряю скляні палички у дві рідини і що утворюється? (конц. розчини NH3 і HCl ). 2й учень – На звичайну дощечку наливається вода і склянку з талим снігом теж ставлю сюди. 3-й учень допомагає: насипаю в стакан сіль, а ти, дружок, мішай. Я рахую до п’яти, а ти все паличкою крути. Рахує поступово. 2-й учень: примерз стакан хімічний, процес – ендотермічний. 4-й учень – Все вода, сніг та розчини… У мене інші плани: А я ще вмію - робити зміїв. Страшних, кусачих, від страху не заплачте. Почекайте, не спішить, треба, щоб змії зігрілись. Вчитель : Поки ми чекаємо, відгадайте про яке явища іде мова? Загадки: 1. Осінь стала вмить до діла – Листя геть все пожовтіло. Що за результат класичний? Він хімічний чи фізичний? (хімічний) 2. Взимку стало холодати І ставок вже не пізнати. Там де була рідина, Лиш дзеркальна площина. Що за диво кристалічне? Це фізичне чи хімічне? (фізичне) 3. В нас в дворі живе корова? Молоко п'єм для здоров'я. А побуде в теплій хаті- Будем сир й сметану мати. Що за наслідок логічний? Він фізичний чи хімічний (хімічний) 4. На вогні пластинка мідна Почорніла, вірогідно. Що за явище незвичне? Це фізичне чи хімічне (хімічне)
Повертаємось до зміїв. Коментари вчителя. Учень уходить. З’являється 5-й і 6-й учні. 5-й – Посміхніться скоріше, посміхніться веселіше. Ми сьогодні відкриваємо наше фотоательє. 3-й – Ми готові розпочати непросту роботу. Миттєво отримати можемо ваше фото. Запрошує кого-небудь із учнів(двох). 5-й – Ось на цей чистий лист подивись уважно. Веселіше посміхнись… 3-й – Ці знімки проявити ми зможемо запросто: фотки трошки збризнемо із пульверизатора. Учні уходять. З’являються 1-й і 2-й учні. 1-й – Ось ще одна розвага. Хто дасть руку для лікування? З аудиторії виходить учень. 2-й – Оперируємо без болю, але буде багато крові. 1-й – При кожній операції потрібна стерилізація. Допоможіть, асистент, дайте йод. 2-й – Один момент! Подає «йод» 1-й – Йодом змочимо ретельно, щоб усе було стерильне. Не крутіться, пацієнт, ножа дайте, асистент. Робить ножем « поріз», тече «кров». 2-й – Подивіться прямо струй кой кров тече, а не вода. Але зараз я витру руку - від порізу ні сліда. Учні уходять, виходить 5-й учень. Готову модель вулкану виставляє на столі. Запалює спиртівку, нагріває скляну паличку . Починає розповідь: А зараз, друзі, для вас з історії розповідь. Вночі або вранці міцно спали городяни, раптом з кратера вулкану з’явилось полум’я. Гул і гуркіт, через жерло ллють потоки лави. Так під лавою і попелом загинуло місто славне. Покажу вам , як зумію, загибель міста Помпеї. Торкається паличкою , починається «виверження вулкану». Відбувається реакція розкладу. Виходять всі учасники . Вчитель: Ось і закінчився наш час цікавої подорожі до країни «Хімія». Сподобалось вам перебувати в цій країні? Учні показали не всі можливі цікаві досліди. Щоб частіше перебувати в цій країні, необхідно ретельно вивчати науку хімію і пам’ятати , що проводити такі досліди можна тільки тоді, коли у вас є певний запас знань з цікавої науки хімії.
Опис дослідів: 1-й: В чотирьох хім. стаканах заздалегідь приготовлені речовини: I – пустий II – Na2CO3 III - Na2CO3 і розчин метилоранжу IV – BaCl2 У колбі знаходиться розчин H2SO4.
2-й: «Вогнище без сірників» - на дно великої фарфорової чашки насипають розтертий перманганат , до нього додають кілька крапель конц. H2SO4, накривають сухими деревними скіпками. Змочують вату етиловим спиртом і капають на приготовлене вогнище. Виникає вогонь.
3-й: «Чарівні палички» - Дві скляні палички змочують конц. розчинами HCl і NH4OH. З’єднують дві палички, утворюється багато диму.
4-й: « Примерзання стакану» - Хімічний стакан з сумішшю снігу і солі. Стакан поставити на змочену водою дощечку. Скляною паличкою перемішується вміст стакану. Він примерзає.
5-й: « Чорні змії» - Глюконат кальція- таблетки кладуть на сухе пальне і запалюють його. Поступово з’являються змії, вони дуже крихкі, але обережно їх пінцетом можна витягувати. 6-й: «Фотографії» - Заздалегідь на альбомних листах намальовані веселі портрети . 1-й малюнок –Fe2(SO4)3, другий – FeCl2. Проявляємо жовтою кров’яною сіллю (KCNS). В першому випадку малюнок – синій, а в другому – зелений. Можна використати луг і фенолфталеїн.
7-й: «Лікування рани» - Дезинфекцію робимо ваткою, змоченою розчином FeCl3, ножем « ріжемо» , змоченим – KCNS, протираємо ваткою, змоченою NaBr.
8-й: «Вулкан» - На великий аркуш паперу насипати горку діхромат амонію. Верхівку змочити спиртом. Запалити « вулкан» скіпкою. Реакція екзотермічна, відбувається бурхливо. Утворюється азот, оксид хрому(III).
| |
Переглядів: 344 | |
Всього коментарів: 0 | |